top of page
158837782-texture-of-gray-concrete-wall-surface-some-crack-and-scratch-suitable-for-use-as

Omhelzing op de Eiermarkt

Current state: in preproduction, shooting in spring 2024

Current state:

In postproduction

Written and directed by:

Pieter Solta

Camera:

Alexandre Cabanne

Sound:

t.b.c

Produced by:

Katrien Carton

With:

With the support of:

VAF

Veroline Vanderbeeck

Jan Decleir

Wouter Hendrickx

e.a

6.jpg

VAF, Flanders Tax Shelter, Seewald Films

OMHELZING OP DE EIERMARKT

Van Pieter Solta

Een jonge vrouw wil in het reine komen met het kapitaal van haar familie. Ze heeft het vastgoedimperium gekregen van haar geliefde grootvader, maar daar hangt nog een proces aan vast. Een ophefmakend ongeluk tijdens de renovatie van het justitiepaleis heeft 40 slachtoffers gemaakt.  Op de ochtend dat de rechtszaak tegen haar grootvader begint, neemt de rechter ontslag omwille van tragische, persoonlijke redenen. Hij verklaart dat hij nooit nog een oordeel over een ander mens wil vellen.  Maar de kleindochter wil een verdict. Wanneer zij de rechter achtervolgt, ontketent ze een opeenvolging aan gebeurtenissen waarin ze steeds meer tot elkaar veroordeeld zijn.

7.jpg
10.png

De rechter wil nooit meer een oordeel vellen over een ander mens.

Maar de beklaagde wil eindelijk een verdict en rechtvaardigheid.

Geen één laat los - zelfs al gaat alles naar de haaien -

stap na stap ze ontdekken ze hoe alles raakt aan alles.

Zij gaan samen naar de dolfijnen.

  • Een film over de onophoudelijke nood aan begrip,  en de onophoudelijke nood aan een oordeel.  Samen soepel afdalen in het zinkgat van goed en kwaad.
     

  • Een nieuwe generatie acteurs  speelt met de gevestigde garde,  een taxichauffeur speelt of hij dat nu wil of niet met garnaalkroketten, een moedermoordenaar speelt met dolfijnen en betonrot speelt met de fundamenten. Samen spelen is het mooiste dat er is.
     

  • Een check-up van ons morele huishouden anno 2025. Hoe staat dat er bij? Hoe zit het met die patriarchale samenleving van ons, is de verkruimeling voor binnenkort?  Zakt er al iets in?
     

  • Het verhaal van een jonge vrouw en haar roep om gerechtigheid.
     

  • In een samenleving die steeds meer verdeeld en verscheurd is, is het overal op eieren lopen. Ook al speelt de film zich af in Antwerpen, de hele wereld  is een eiermarkt geworden.  Daar omhelzen, kan dat?

8.jpg

Marie-Hélène Dozo monteerde twee Palmes d’Or en geldt als één van de meest vermaarde monteurs dankzij haar werk met de gebroeders Dardenne, Wang Bing,  Minervini e.a.  D.O.P. Alex Cabanne verdiende zijn sporen bij Ken Loach,  Jan Decleir speelde in 6 van de tien  films  uit de Belgische filmgeschiedenis die het meest opbrachten en de grootste internationale weerklank kregen. Veroline Vanderbeeck is een nieuw talent, ze was eerder te zien in een kleine rol aan de zijde van Adèle Exarchopolous in Rien à Foutre,  Wouter Hendrickx  (Adem, De Helaasheid der dingen, Hidden Assets...) is een veel geprezen en meermaals bekroond acteur. Stefan Gota werd onlangs ontdekt in het wondermooie Here van Bas Devos, Lucy Plasschaert kreeg in 2024 op het Vlaamse Nederlandse theaterfestival de prijs van beste jonge belofte. Jan Bijvoet heeft een indrukwekkend palmares van op A-festivals bekroonde films en series waaronder Peaky Blinders, Embrace of the serpent, Borgman

Enkele persstemmen over het werk van Pieter:

“De alliantie tussen poëzie en politiek wordt hier eenvoudigweg magisch”

Le temps (CH)


“Een zeldzame staat van verwondering komt over je heen” 
De Morgen (BE)

“Hij maakt een essentiële reflectie over ons tijdperk. De kijker wordt meegesleept, zo niet begeesterd, door een indrukwekkende vertelmekaniek van intelligentie, ontroering en humor die op zeer sierlijke wijze de valkuilen van het cynisme vermijdt. Toegankelijk, briljant en des te belangrijker in de wereld van vandaag: een absoluut niet te missen voorstelling.”

Le nouvel Obs (FR)

“Vlijmscherp en betoverend. Wie denkt dat dat niet samengaat moet nu gaan kijken. Ook al zijn alle voorstellingen al uitverkocht.” 
Dnes (CZ)

 

“Een heilzame kunst van onzekerheid. Waarachtig artistiek verzet. Kortom, een droomvoorstelling die de sfinx benadert die tot in het oneindige dezelfde vraag stelt: wat moet ik doen?”

De Standaard (BE)

“Een jonge Vlaamse Cocteau”

 L’Art de la scène (FR)

“Een theater dat vrij maakt”
De Morgen (BE)

“Zelfs 5 sterren doen geen recht aan dit werk”
The Herald (UK)

bottom of page